Alborz-01.png
alborz-popel.jpg
ابراهیم حقیقی گرافیك شهری؛ سواد بصری را افزایش می دهد
ارسال در: 1389/07/14-12:16
	از نگاه ابراهیم حقیقی؛ گرافیك در حوزه شهری سطح سواد بصری مردم را افزایش می دهد اما در چرخه ی درست تبلیغات؛ گرافیست نفر آخر است. او می گوید: امروز در شیوه های تبلیغاتی سطح شهر؛ دارای گرافیك نخبه ای نیستیم.
 

ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشكسوت گرافیك و رئیس قبلی انجمن صنفی طراحان گرافیك، گفت: درحال حاضر یكی از مشكلات تبلیغات شهری این است كه در تصور همه؛ گرافیست در چرخه ی تبلیغات نفر اول است اما نباید نادیده گرفت كه گرافیست تنها عامل تبلیغات نیست بلكه تبلیغات دانش و تخصص های متعدد دیگری می خواهد

وی افزود: در ایران متاسفانه در شیوه های تبلیغاتی سطح شهر؛ دارای گرافیك نخبه ای نیستیم و درواقع در این زمینه شاهد بیل بوردهایی با كیفیت بسیار نازل هستیم. حتی درخصوص بیل بوردهای فرهنگی هم می توان گفت كه این بیل بوردها نیز از گرافیك خوبی برخوردار نیستند.

وی در ادامه با بیان اینكه شیوه های تبلیغ باید متناسب با نیاز خریدار باشد، اظهار كرد: اگر پروسه ی تولید اقتصادی یك كالا درست باشد؛ برای ارتباط پیدا كردن با خریدار، نیازمند شیوه های تبلیغ هستیم. اگر این چرخه درست و مناسب باشد؛ فروش كالاها از این طریق بیشتر و بهتر می شود و اگر غلط باشد، فقط هزینه بیهوده كرده ایم. در شكل غلط، تبلیغات برای خرج بودجه ای انجام می شود كه نمی دانیم این هزینه ها چقدر به نفع فروشنده است و آیا با خریدار هم ارتباط مناسب را یافته است یا خیر؟ و در شیوه درست، تبلیغات كار معرفی كالا به مشتری را انجام می دهد.

حقیقی خاطرنشان كرد: هدفی كه مشخصاً در گرافیك شهری دنبال می شود؛ عبارت است از بهبود بخشیدن به شرایط زندگی و رفع نیازهای ساكنان در آبادی های بزرگ ساخته ی دست بشر. در طراحی فضاهای عمومی(نما و منظره شهر) باید اصول و مبانی فراوانی را مدنظر داشته باشیم، ازجمله اینكه این منظره شهری؛ كلیدی است برای شناخت فرهنگ و بهانه ای ست برای ایجاد وحدت فرهنگی، نشان دهنده ی شخصیت بومی شهر، هماهنگ و همخوان با طبیعت زیستگاهی است برای ساكنین، شهر و متعلقات آن محصولی است مصنوعی و سیستماتیك. نمودی است برای تاریخ، مكانی است برای رفاه عمومی و از همه مهمتر اینكه این شهر باید زیبایی بصری داشته باشد كه دستیابی به این اصول میسر نخواهد بود مگر با یك طراحی همراه با تدبیر و پاسخگویانه.

رئیس سابق انجمن طراحان گرافیك ایران درمورد گرافیك مطلوب شهری و نیز آنچه كه امروزه در ایران دیده می شود، توضیح داد: در گرافیك شهری برخی چنان شیفته ی مدرنیسم و تجددگرایی شده اند كه حاصل كار آنها، تبدیل شهر به صحنه ی نمایش است، با مبلمان فانتزی و غیركاربردی كه به سختی با مخاطبانش ارتباط برقرار می كند. درحالیكه گرافیك شهری خوش طرح، با جانمایی مطلوب، ناخودآگاه درك گشته و به گونه ای در ذهن نقش می بندد كه گویی همیشه درتقابل با آن بوده است.

حقیقی گفت: سر درگمی درگرافیك های شهری بسیار آشكار است و نه تنها به سواد بصری مردم جامعه كمك نمی كند بلكه مخدوش كننده نیز است.

منبع : خبرگزارى ايلنا (www.ilna.ir)
نظرات ارسالی:
 
مشارکت در بحث:
نام:
ایمیل:
متن پیام:
کد امنیتی:


درباره ما
جستجو
پیوندها
عضویت
ورود


RSS
آب و هوا



تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال خبری البرز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
البرز به هیچ ارگان ،دسته ، حذب و گروهی وابسته نیست

Copyright alborznews©2010 . All Rights Reserved