آيتالله مصباح يزديمعناي صبر، سكوت و انفعال نيست
|
ارسال در:
1389/07/08-10:00 |
|
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيتالله محمدتقي مصباحيزدي در درس اخلاق هفتگي خود كه چهارشنبه شب در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد، با اشاره به فرازي از خطبه فدكيه حضرت زهرا (س) مبني بر اينكه «صبر و شكيبايي وسيلهاي براي جلب پاداش است»، اظهار داشت: آنها كه فكر ميكنند دشمنان جمهوري اسلامي فقط دنبال نفت و تأمين منافع مادي خود هستند در اشتباه هستند و اين ناشي از عافيت طلبي و روحيه سازش كارانه اين افراد است. وي با توصيه به گريز از تنبلي و اقدام با طرح و نقشه افزود: اين افراد داراي روح عافيتطلبي و دنبال جايي براي فرار از خطرها هستند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مقاومت در برابر دشمنان در جبهههاي جنگ را صبر خواند و گفت: اگر از آتش گلولههاي دشمن فرار كرده و به سنگر بگريزيم، اين فرار از صبر است و انسان اگر شجاع باشد به تير و تفنگها اعتنايي نميكند. مصباحيزدي در ادامه گفت: درست است كه امروزه جنگ نظامي تمام شده و ما نميتوانيم به اين امر بپردازيم، اما امروزه در برابر ما دشمناني قرار گرفتهاند كه به هر نحو، قصد آزار ما را دارند. وي بيان داشت: بعضيها فكر ميكنند، اينها فقط دنبال نفت و تأمين منافع مادي خود هستند كه اين عقيده بر گرفته از عافيت طلبي و روحيه سازشكارانه آنها است و بايد بدانيم كه طبق آيات قران آنها دشمنان دين و ارزشهاي ما هستند. اين استاد حوزه به شرح آياتي از قرآن در مورد منافقين پرداخت و گفت: قرآن ميگويد «هنگامي كه از آنان خواسته ميشود به جنگ بروند سردي و گرمي هوا را بهانه ميكنند، اما اينها دروغ ميگويند و ترس از به خطر افتادن جانشان را دارند» كه آياتي از سوره توبه نيز در اين زمينه است. وي اظهار داشت: در زمان پيامبر نيز چنين مواردي بوده و توقع اين است كه اكنون كه ما از درك وجود مبارك پيامبر و ائمه اطهار (ص) محروم هستيم در عمل سستتر باشيم، اما به شكر خدا طبق روايات در آخر زمان، مرداني آهنين وجود دارند.
* تبعيت از دستورات ولي امر مسلمين الزامي است آيتالله مصباح يزدي با غلط دانستن اقدام بدون طرح و نقشه تصريح كرد: ما بايد تابع دستورات ولي امرالمسلمين باشيم و هنگامي كه ايشان دستور حركت دادند به پيش برويم و از حركتهاي خود سرانه بپرهيزيم. وي افزود: صاحب نظران و متخصصين بايد طرح بدهند و ما عمل كنيم، اما هنگامي كه تكليفي ثابت شد ديگر جاي عذر و بهانه نيست، البته طبق آيات قرآن بعضي از عذرها مقبول هستند، اما بيشتر افراد عذر تراشي ميكنند كه ناشي از روحيه عافيت طلبي است.
* مقاومت تنها راه رهايي از چنگال صهيونيسم عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: مردم فلسطين، لبنان و... با درك و عمل به رهنمودهاي امام خميني (ره) دريافتند كه تنها راه رهايي و پيروزيشان مقاومت است و اين فرهنگ جديدي به نام مقاومت را بهوجود آورد كه شعارحزب الله لبنان نيز همين است. وي با اشاره به لزوم تحمل سختيها براي جلوگيري از پايمال شدن حق گفت: در روايت آمده است كه خداوند دوست ندارد انسان در مقابل ظلم منفعل باشد و اگر به كسي ظلم شود و او در مقام دفاع بر آيد و در اين راه كشته شود، حكم شهيد را دارد. اين استاد حوزه افزود: اسلام دوست ندارد انسان پست و زبون باشد و توصيه به مقاومت در برابر ظلم ميكند، اما افراد تنبل و عافيت طلب نه خود اقدامي ميكنند و نه به ديگران اين اجازه را ميدهند و با بيان اينكه خداوند جزا ميدهد مانع ايستادگي در برابر ظلم ميشوند، اين درست است اما ما نيز بايد به تكليف عمل كنيم و دادن جزا توسط خداوند مانع برداشته شدن تكليف از دوش ما نميشود.
* تبليغ دين وظيفه است آيتالله مصباح يزدي اظهار داشت: تبليغ در زمان قبل از انقلاب در اكثر مناطق ايران بسيار سخت بود و برخي اوقات تبليغ نوعي جهاد بود، اما اين مانع از انجام وظيفه نبود و انسان با وجود مشكلات نيز بايد به تبليغ دين بپردازد. وي افزود: دين به آساني به دست من و شما نرسيده است، پس اگر گاهي بر سر انجام وظايف با وجود مصمم بودن انسان موانعي بوجود بيايد، نبايد شانه خالي كرده و بايد با رفع موانع به وظيفه خود عمل كنيم.
* صبر به معناي انفعال نيست اين استاد حوزه با تأسف از برداشت غلط و دستخوش تحريف شدن برخي از واژههاي قرآني گفت: وااژه صبر يكي از اين موارد است، كه صبر و كاربردهايش در آيات با آنچه ما فكر ميكنيم، تفاوت دارد. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: ما فكر مي كنيم خداوند از ما ميخواهد كه در برابر پيشامدها ساكت و منفعل باشيم، اما اينگونه نيست و تنها يكي از كاربردهاي صبر آرامش پيشه كردن است كه آن هم نيز در هنگام وارد آمدن مصيبت است. وي با شاره به تكرار و تأكيد بر صبر در آيات و روايت گفت: واژه صبر از واژههاي كليدي معارف اسلامي است و خداوند به پيامبر و هم به عموم مردم با بيانات مختلف، تأكيد بر صبر مي كند. آيتالله مصباح يزدي افزود: در سوره عصر چهار واژه كليدي ايمان، عمل، صالح، حق و صبر وجود دارد و قرار گرفتن صبر در كنار اين واژهها نشان از اهميت آن دارد. اين استاد حوزه گفت: طبق روايات صبر بر سه گونه است، صبر در مقام انجام وظيفه كه انسان تلاش كند و ظايفش را بخوبي انجام دهد، دوم صبر بر معصيت است كه وقتي زمينههاي گناه بهوجود ميآيد، انسان بايد سعي كند مغفول شيطان واقع نشود و در برابر وسوسههاي هواي نفس مقاومت كند و سوم خويشتنداري در برابر وارد شدن مصيبتها است. وي افزود: وقتي قرآن ميگويد «والصبر» مراد تمام اين سه مورد است، اما اگر بخواهيم بدانيم در هر آيه كدام مصداق مورد نظر است بايد تحليل كنيم تا به معناي حقيقي مد نظر برسيم |
منبع : خبرگزارى فارس (www.farsnews.com) |