Alborz-01.png
alborz-popel.jpg
جراحی زیبایی بینی در صدر اسلام
ارسال در: 1392/01/19-08:59
این مطلب نشان می دهد که مسلمانان در صدر اسلام و دوره ی حیات نبی مکرم اسلام با « گرایش پروتز » در « علم پزشکی » آشنا بوده و در موارد لزوم حتی « جراحی زیبایی بینی » انجام می داده اند ! آنچه در ادامه خواهد آمد مطالب آقای میرسراجی است که با توضیحات اینجا

ه مطلب تاریخی جالبی برخوردم که دیدم حیف است خوانندگان سایت نخوانند. اشاره ی آقای « سید مرتضی میرسراجی » به این مطلب باعث شد که چرخی در کتب تاریخی و فقهی شیعه و سنی در این باره داشته باشم و اسناد آن را ملاحظه کنم.

  • به مطلبی از کتاب « الطبقات الکبری » اثر ابن سعد متوفای ۲۳۰ هجری برخورد نمودم. لازم به ذکر است که از زمان مرگ این تاریخ نویس و سیره نگار اسلامی دوازده قرن ( ۱۲۰۰ سال ) می گذرد و کتاب او از منابع کهن اسلامی محسوب می شود. او در کتابش ضمن معرفی و بیان شرح حال شخصی از اصحاب پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ به نام « عرفجة بن أسعد بن کرب عطاردی» (۱) آورده است: « من بنی تمیم. قال أخبرنا عمرو بن عاصم الکلابی ، قال حدّثنا أبوالأشهب (۲) ، قال أخبرنا عبدالرحمن بن طرفة بن عرفجة أنّ جدّه عرفجة بن أسعد أصیب أنفه یوم الکُلاب فی الجاهلیة فاتّخذ أنفاً من ورق (۳) فأنتن علیه. قال فذکره للنّبی صلّی الله علیه وسلّم فأمره أن یتّخذ أنفاً من ذهب » (۴)؛ ترجمه : « از [قبیله ی] بنی تمیم است. گوید : عمرو بن عاصم کلابی از ابوالأشهب و او به روایت عبدالرحمن بن عرفجة برای ما نقل کرد که پدربزرگش ، عرفجة بن أسعد ، در روز [جنگ] کُلاب (۵) در دوران جاهلیت بینی خود را از دست داد. او برای خود یک بینی از « نقره » ساخت ولی بوی بدی از آن صادر می شد. این قضیه را خدمت پیامبر صلّی الله علیه وسلّم عرض کرد و پیامبر به او امر کرد که بینی ای از طلا بسازد! »

باری ، این روایت مستند تاریخی و مرتبط با علم پزشکی با گرایش پروتز را نیز دیگر تاریخ نویسان و سیره نگاران اسلامی در کتاب های خود از طرق خویش نقل کرده اند. (۶) الا آن که صاحب « تاریخ الاسلام » نام « عبدالله بن عبدالله بن ابی » و جنگ « احد » را ذکر کرده است. (۷) نکته ای که در مورد استفاده از فلز طلا باید گفت این است که طلا دارای میل ترکیبی بسیار پایینی است به همین سبب اکسیده نشده و زنگ نمی زند و در مقابل اسیدها و بازها مقاومت می کند و این برخلاف « نقره » است که در محیط های گوگردی سریع واکنش نشان می دهد. از این رو پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به آن شخص پیشنهاد دادند تا پروتز بینی خود را با طلا انجام دهد تا به مخاط بینی واکنش نشان ندهد. (۸) از ظاهر روایت استفاده می شود که بهره بردن از فلز طلا برای مردان در شرایط خاص بلا اشکال است ، چون در شرع اسلام ، استفاده از طلا برای مرد تحریم شده است. (۹) به هر جهت ، این مدرک تاریخی با قدمت هزار و دویست سال و این اتفاق با قدمت بیش از ۱۴۰۰سال ، نمونه ای کهن از پروتز یا عمل زیبایی اندام و به عبارتی « عمل زیبایی بینی در صدر اسلام » است.

منبع: سایت basadeghin.com

پی نوشت ها :

۱ـ در تمامی منابع دیگری که اینجانب دیدم نام ایشان « عرفجة بن أسعد بن کرب التیمی » و در یک منبع « عرفجة بن أسعد بن کرب التمیمی » ثبت شده بود. به عنوان نمونه ر.ک : تاریخ مدینة دمشق ، ج ۷۴ ، ص ۵۱ .

۲ـ « أبوالأشهث » هم ثبت شده است.

۳ـ در منابع بسیاری به جای « ورق » ، « فضة » ذکر شده است. ر.ک : تاریخ مدینة دمشق ج۷۴ ص۵۱ .

۴ـ ابن‌سعد ، ابوعبدالله محمد. الطبقات الکبری. با تحقیق محمّد عبدالقادر عطا. ج ۷، ص ۳۲، ش ۲۸۷۶، چاپ اوّل، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۰ ق./ ۱۹۹۵م.

۵ـ کلاب به ضم کاف نام موضع و آبی بین کوفه و بصره است. و نیز گفته شده ‌آبی بین جبله و شمام است که هفت شب از یمامه فاصله دارد. ر.ک: معجم‌البلدان. یاقوت بن ‌عبدالله ‌الحموی (م. ۶۲۲هـ). در ضمن نبرد و جنگ کلاب ، نبردی بین « خسرو پرویز » و « بنی تمیم » بوده است. ر.ک : أیام العرب لأبی عبیدة ۲/۴۵ و العقد الفرید ۵/۱۹۲-۱۹۴ .

۶ـ منابع و مجامیع اسلامی غیر از طبقات ابن‌سعد که به این اتفاق اشاره کرده‌اند: الإستیعاب فی معرفة الأصحاب ؛ أسدالغابة فی معرفة الصحابة ؛ الإصابة فی تمییز الصحابة. از جمله احمد بن حنبل در مسندش ج ۷ ص ۲۲ رقم ۱۹۰۲۸ چاپ دارالفکر این مطلب را آورده است.

۷ـ « إنّ أنفه أصیب یوم أحد فأمره النّبی صلّی‌الله علیه و سلّم أن یتّخذ أنفاً من ذهب ». ر.ک: تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام. شمس‌الدین محمّد الذهبی‌ (م. ۷۴۸هـ.).

۸ـ این توضیح از آقای سید مرتضی میرسراجی است و حقیر از ارزش علمی آن اطلاعی ندارد.

۹ـ استدلال به این واقعه برای حلّیت استفاده ی مردان از طلا در موارد خاص ، در بسیاری از کتب فقهی شیعه آمده است ، به عنوان نمونه ر.ک :

الف. منتهی المطلب فی تحقیق المذهب ، ج ۳ ، ص ۳۳۰ ، نوشته ی « علامه حلّی » در اواخر قرن هفتم

ب. تذکرة الفقهاء ، ج ۲ ، ص ۲۳۱ ، نوشته ی « علامه حلّی » در ابتدای قرن هشتم

ج. ذکری الشیعة ، ج ۱ ، ص ۱۴۶ و ۱۴۷ ، نوشته ی « شهید اول » در قرن هشتم

د. جواهر الکلام ، ج ۶ ، ص ۳۳۷ ، نوشته ی « محمدحسن نجفی » در اوایل قرن سیزدهم

منبع :پورتال خبری البرز
نظرات ارسالی:
 
مشارکت در بحث:
نام:
ایمیل:
متن پیام:
کد امنیتی:


درباره ما
جستجو
پیوندها
عضویت
ورود


RSS
آب و هوا



تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال خبری البرز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
البرز به هیچ ارگان ،دسته ، حذب و گروهی وابسته نیست

Copyright alborznews©2010 . All Rights Reserved