Alborz-01.png
alborz-popel.jpg
رزق مقدر و کار و تلاش
ارسال در: 1391/08/24-08:49
آیا تقدیر و ضمانت رزق الهی بدین معنا است که انسان دست از کار و تلاش و رنج معاش بکشد و با گوشه گیری و عزلت، راه کمال را در عبادت های پیوسته و شبانه روزی دنبال کند؟

پرسش:

آیا تقدیر و ضمانت رزق الهی بدین معنا است که انسان دست از کار و تلاش و رنج معاش بکشد و با گوشه گیری و عزلت، راه کمال را در عبادت های پیوسته و شبانه روزی دنبال کند؟

پاسخ:

عده ای با اعتقاد به تقدیر و ضمانت رزق الهی، یکسره دست از کار و تلاش و رنج معاش می کشند و با گوشه گیری و عزلت نشینی، راه کمال را در عبادت های پیوسته و شبانه روزی دنبال می کنند. گاه نیز عنوان زهد و تقوی بر بیکارگی خود می گذارند تا به کار خود، ارزش و بها دهند. پیشوایان معصوم، با مشاهده این رفتارهای ناصواب و تلقی های نادرست از صفات برجسته ای همچون تقوی و توکل، به شدت با این گرایشات افراطی مبارزه کرده و تلاش برای امر معاش را مقدس و عبادتی بزرگ برمی شمردند.

امام صادق(ع) هنگامی که از حال یکی از یاران خود عمر بن مسلم جویا شدند، پاسخ شنیدند که او به عبادت روی آورده و دست از کار و تجارت کشیده است. آن حضرت با سرزنش کار عمر بن مسلم فرمودند! «وای بر او! آیا او نمی داند انسانی که به دنبال کسب روزی خود نیست، دعایش مستجاب نمی شود. گروهی از یاران رسول خدا(ص) هنگامی که آیه «و من یتق الله یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لایحتسب» (طلاق ۳) نازل شد، درهای (مغازه های خود) را بستند و به عبادت پرداختند و گفتند خداوند ما را کفایت خواهد نمود. وقتی این خبر به پیامبر(ص) رسید آن حضرت آنان را خواستند و به آنان فرمودند: چرا چنین می کنید؟ پاسخ دادند: یا رسول الله خداوند روزی ما را ضمانت کرده است، از این رو ما به عبادت پرداخته ایم. پیامبر(ص) فرمودند: هرکس چنین کند، خداوند دعای او را مستجاب نخواهد کرد. بر شما لازم است که به دنبال کسب روزی بروید.» (وسایل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۷)

بنابراین از منظر آیات و روایات نکات محوری زیر را می توان استنباط نمود:

۱ خداوند روزی همه انسان ها را ضمانت نموده است.

۲ تنها رازق حقیقی خداوند است و دیگران مجرا و بستر رزق الهی به حساب می آیند.

۳ روزی هر انسانی مقدر است.

۴ هر انسانی وظیفه دارد برای کسب روزی خود و خانواده اش به کار و تلاش بپردازد.

در نهایت به این جمع بندی می رسیم که در نظام حاکم بر رزق و روزی انسان که از سوی خالق و رازق هستی طراحی شده است، اراده انسان جزئی از این نظام و در طول اراده حق تعالی است نه در عرض آن. اراده حق تعالی بر این تعلق گرفته است که انسان با اراده خود به کسب روزی بپردازد و امرار معاش کند. بدین لحاظ اعتقاد به نقش آفرینی و تأثیرگذاری تفکر و تلاش انسان در روزی او، نه تنها شرک و دوگانه بینی نیست، بلکه عین توحید است. امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که «علی رغم آن که آیات و روایات فراوانی بر ضمانت رزق انسان توسط خداوند استناد دارند، روایات بسیاری نیز انسان را به کار و تلاش امر نموده است، به گونه ای که اگر انسان به دنبال روزی خود نباشد، روزی او نخواهد رسید و دعایش مستجاب نخواهد شد، می فرمایند:

«وجه عدم منافات بین اخبار آن است که پس از طلب نیز، ارزاق و جمیع امور در تحت قدرت حق است، نه آن است که طلب ما خود مستقل در جلب روزی باشد، بلکه قیام به طلب (روزی) از وظایف عبادات و تربیت امور و جمیع اسباب های ظاهریه و غیر ظاهریه که غالب آنها از تحت اختیار بندگان خارج است، به تقدیر باری تعالی است. پس انسان صحیح الیقین و مطلع بر مجاری امور، باید در عین آن که از طلب باز نمی ماند و آنچه وظایف مقرره عقلیه و شرعیه خود اوست انجام می دهد و به اشتهای کاذب، باب طلب را به روی خود نمی بندد باز هم همه چیز را از ذات مقدس حق بداند و هیچ موجودی را مؤثر در وجود و کمالات وجود نداند. طالب و مطلوب و طلب از اوست (امام خمینی(ره)، چهل حدیث، ص ۵۶۰).

منبع :پورتال خبری البرز
نظرات ارسالی:
 
مشارکت در بحث:
نام:
ایمیل:
متن پیام:
کد امنیتی:


درباره ما
جستجو
پیوندها
عضویت
ورود


RSS
آب و هوا



تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال خبری البرز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
البرز به هیچ ارگان ،دسته ، حذب و گروهی وابسته نیست

Copyright alborznews©2010 . All Rights Reserved