Alborz-01.png
alborz-popel.jpg
امسال بهترین گزینه ی سینمای ایران برای اسكار چه فیلمی است؟
ارسال در: 1390/05/29-09:17
تعدادی از سینماگران به بررسی این موضوع پرداختند كه امسال چه فیلمی از سینمای ایران مناسب معرفی به آكادمی اسكار است.

علیرضا شجاع نوری معتقد است: «جدایی نادر از سیمین» مناسب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران برای معرفی به اسكار است.

این تهیه كننده و صاحب نظر امور بین الملل سینما درباره ی مناسب ترین فیلم برای معرفی به اسكار گفت: «جدایی نادر از سیمین» تنها فیلمی است كه امكان موفقیت در بخش رقابت فیلم های خارجی مراسم اسكار را دارد و فیلم های دیگر فاصله بسیاری در معیارها با این فیلم دارند.

وی درباره ی ویژگی های «جدایی نادر از سیمین» برای معرفی به آكادمی اسكار مطرح كرد: نمایش فیلم برای اعضای آكادمی منوط به داشتن یك پخش كننده قوی در آمریكا است كه یكی از مشخصات «جدایی نادر از سیمین» این است كه پخش كننده قوی دارد و این موضوع باعث می شود اعضای آكادمی قانع شوند كه فیلم را ببینند.

شجاع نوری همچنین تصریح كرد: من تمام فیلم های سال گذشته را بررسی كردم و با توجه به موجودی كه داریم با احتساب همه جوانب فكر می كنم، «جدایی نادر از سیمین» به كارگردانی اصغر فرهادی مناسب ترین گزینه برای انتخاب و معرفی به آكادمی اسكار است.

علی معلم نیز كه تجربه سه دوره حضور در هیات انتخاب فیلم های ایرانی به اسكار را دارد با بیان اینكه حب و بغض های صنفی نباید جای كار كارشناسی را درباره فیلم ها برای معرفی به اسكار بگیرد گفت: در كل چند محور در كارشناسی فیلم ها برای معرفی به «اسكار» مهم است. از جمله اینكه فیلم معرفی شده باید نماینده واقعی و اصیل سینمای كشور باشد، همچنین هیات انتخاب باید میزان بازخوردها و نقدهای مطبوعاتی و رسانه ای فیلم را در اكران های عمومی و فستیوال های بین المللی مد نظر قرار دهد و در كنار این مطالب هم، پخش كننده آن باید بتواند فیلم را برای اعضای آكادمی اسكار نمایش دهد.

وی رقابت را در بخش فیلم های خارجی «اسكار» بسیار سخت دانست و خاطرنشان كرد:در كنار عواملی كه نام برده شد، حتما نماینده معرفی شده باید از حمایت های تبلیغاتی كمپانی پخش كننده و كشور مبدا برخوردار باشد تا بتواند هر چه بهتر دیده شود.

علی معلم در ادامه به مهم ترین عاملی كه باید نماینده ی سینمای ایران برای معرفی به آكادمی اسكار داشته باشد،اشاره كرد و افزود:كیفیت فیلم در بخش های مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد چرا كه رقابت در بخش فیلم های خارجی «اسكار» بسیار سخت است و حدود ۱۴۰ كشور بهترین فیلم های خود را به این رقابت می فرستند.

این تهیه كننده در ادامه با انتقاد از كسانی كه بدون اطلاع از شرایط آكادمی اسكار، درباره نماینده مناسب سینمای ایران در اسكار اظهار نظر می كنند، گفت: هر سال در آستانه اعلام نماینده به «اسكار» بحث های جالبی به راه می افتد و اظهار نظرهای عجیبی می شنویم. حتی جالب است كه برخی، فیلم هایی كه هنوز اكران عمومی نشده اند را به عنوان نامزد ایران در مراسم اسكار معرفی می كنند!

وی تشكیل جلسات كارشناسی برای معرفی نماینده ایران به مراسم اسكار را بسیار مهم دانست و بیان كرد: طبیعی است كمیته ای كه برای این منظور تشكیل می شود باید چند فیلمی كه شاخصه های موردنظر را دارند بررسی كرده و با دیدگاهی علمی نماینده ایران را انتخاب كنند. نه اینكه مانند سال قبل، برخی خودشان بدون مشورت فیلمی را معرفی كنند كه نه شانسی برای موفقیت دارد و نه حتی اكرانی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

معلم خاطرنشان كرد: به نظرم كارشناسی فیلم ها برای انتخاب به عنوان نماینده ایران در اسكار، اهمیت زیادی دارد و باید همه فیلم های خوبی كه در سال گذشته نمایش داده شده است در این جهت بررسی شوند.

این تهیه كننده سینما در پاسخ به اینكه «كدامیك از فیلم های ایرانی شانس بیشتری برای حضور و موفقیت در مراسم اسكار را دارند؟» اظهار كرد: به نظر می رسد «جدایی نادر از سیمین» در صورت معرفی، شانس خوبی برای موفقیت در بخش رقابت فیلم های خارجی اسكار دارد چرا كه این فیلم در مجامع بین المللی دیده و شناخته شده است و اگر پخش كننده آن هم آمادگی تبلیغاتی داشته باشد و بتواند فیلم را برای اعضای آكادمی نمایش دهد، می تواند نماینده خوبی برای كشورمان باشد.

رضا درستكار نیز در گفت وگوی دیگری با ایسنا، انتخاب «جدایی نادر از سیمین» و موفقیت احتمالی آن در مراسم «اسكار» را امتیاز و افتخار بزرگی برای مجموع سینمای ایران و مدیریت آن دانست.

این منتقد و صاحب نظر كه در دوره ای در میان اعضاء هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسكار حضور داشته است در ارزیابی اش از بهترین فیلم برای معرفی به اسكار اظهار كرد: معیار اسكار این است كه فیلم معرفی شده حتما باید در كشور مبدا اكران عمومی شده باشد اما در هر صورت معیارهایی را هم دوستان ما براساس ضرورت های فرهنگی ایران دارند و در عین حال مسائل بین جناح های سیاسی هم در این انتخاب اثر گذار است.

وی ادامه داد: مانند سال قبل كه دوستان مدیریت سینما، فیلمی كه معلوم بود شانسی در اسكار ندارد را انتخاب و ارسال كردند.

درستكار در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینكه معرفی نماینده به اسكار پایان راه نیست ،تاكید كرد: پس از آنكه با كارشناسی دقیق فیلمی برای معرفی انتخاب شد، باید تیمی پشت این فیلم قرار بگیرد و آن را معرفی كند تا اعضای آكادمی اسكار به خوبی فیلم را ببینند.

وی خاطرنشان كرد: متاسفانه اكثر فیلم های ایرانی كه به اسكار می روند یتیم هستند و متولی ندارند. به نظرم باید بخش انتخاب را به بخش خصوصی تر سینما بسپاریم تا فیلم ها را كارشناسی كنند و دولت هم در بخش دوم برای كمك بهتر وارد شود.

این منتقد تاكید كرد: وقتی می خواهیم به اسكار برویم باید همه شرایط آن از لباس پوشیدن تا برگزاری نمایش های مختلف در نظر بگیریم اما متاسفانه ما این مسائل را جدی نمی گیریم.

درستكار درباره ی اینكه آیا فیلم خاصی را برای معرفی به آكادمی اسكار پیشنهاد می كند به ایسنا گفت: بهترین شكل ماجرا این است كه تیمی تشكیل شده و تمام فیلم ها را از سال قبل تا كنون بررسی كند. اما به عنوان یك مخاطب سینما از فیلم هایی كه از مهر سال قبل تا كنون اكران شده است، بدون شك «جدایی نادر از سیمین» بهترین گزینه است.

وی ادامه داد: «جدایی نادر از سیمین» توانسته یك پخش كننده خارجی داشته باشد كه این مساله كمك زیادی به موفقیت اسكار می كند. همچنین «جدایی نادر از سیمین» در تمام فستیوال های درجه یك شركت كرده و موفق هم بوده و حضورش سر وصدای زیادی داشته است.

ایرج تقی پور نیز مانند سه همكار دیگرش در گفت وگو با ایسنا مطرح كرد: «جدایی نادر از سیمین» بهترین گزینه برای نمایندگی ایران در مراسم اسكار است.

این تهیه كننده سینما در ادامه درباره ی ویژگی های فیلمی كه به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسكار معرفی می شود عنوان كرد: فیلم نماینده یك كشور باید چند شرط و استاندارد اجرایی را داشته باشد. اول آنكه آن فیلم باید حتما تا یك تاریخ مشخص در كشور مبدا اكران شده باشد. شرط دوم این است كه فیلم در آمریكا پخش كننده ای داشته باشد و در واقع شركتی در این كشور پخش آن را تعهد كند.

وی یادآور شد:در كنار این شرایط، اگر فیلمی محصول مشترك چند كشور باشد تنها یكی از آنها می توانند آن فیلم را به عنوان نماینده به اسكار معرفی كند.

این تهیه كننده سینما با اشاره به سفر چند سال قبل رئیس و گروه آكادمی اسكار به ایران یادآور شد: در آن سفر از رئیس آكادمی درباره ویژگی های فیلم های ارسالی به اسكار پرسیده شد كه او گفت: «ما معمولا در آكادمی به فیلمی به عنوان فیلم خارجی زبان توجه می كنیم كه بهترین معرف هویت و فرهنگ ملت و كشور خودش باشد. در واقع فیلمی كه بخواهد تقدیر و تقلید هالیوود را داشته باشد، كنار می گذاریم چرا كه خودمان بلد هستیم فیلم هالیوودی بسازیم. اگر فیلمی به معرفی هویت و فرهنگ ملت و كشورش نزدیك باشد به آن توجه می كنیم و اگر دور از آن باشد، آن را كنار می گذاریم»

تقی پور در بخش دیگری از این گفت وگو درباره ی مناسب ترین فیلم برای معرفی به اسكار به ایسنا گفت: برای معرفی فیلم به اسكار یكی از كلیدی ترین مسائل این است كه پخش كننده آن فیلم بتواند فیلم را برای اعضاء آكادمی به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است كه در این مدت «جدایی نادر از سیمین» در ایران مورد توجه قرار گرفت و در بعد بین المللی هم معروف شد بنابراین به نظر می رسد،«جدایی نادر از سیمین» بهترین گزینه باشد.

این تهیه كننده كه در سال های گذشته در برخی هیات انتخاب های معرفی فیلم به اسكار حضور داشته است با اشاره به اینكه اصغر فرهادی به عنوان كارگردان «جدایی نادر از سیمین» توجه زیادی به فرهنگ ایرانی دارد اظهار كرد: این كارگردان در توجه به فرهنگ ایرانی دقت نظر دارند.

محمد اطبایی هم از صاحب نظران حوزه ی بین الملل سینمای ایران نیز در پاسخ به اینكه آیا امسال گزینه های مختلفی برای معرفی نماینده ی سینمای ایران به اسكار وجود دارد به ایسنا گفت: من هم با تمام دوستانی كه اخیرا در این خصوص اظهار نظر كرده اند هم عقیده هستم و فكر می كنم امسال ساده ترین سال سینمای ایران برای انتخاب نماینده اش به آکادمی اسکار است.

وی ادامه داد: آنقدر فاصله بین فیلم «جدایی نادر از سیمین» و سایر فیلم ها وجود دارد كه نباید هیچ تردیدی برای انتخاب ساخته فرهادی داشت.

اطبایی هم اظهار امیدواری كرد: «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نمایند ایران به اسكار انتخاب شود و ما شاهد یكی از آن حوادث غیر مترقبه نباشیم.

به گزارش ایسنا،اگر به تاریخچه ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است، اما فیلم «بچه های آسمان» ساخته ی مجید مجیدی كه در سال ۱۳۷۷ با عنوان نماینده ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ فیلم «دایره ی مینا» ساخته ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده ی ایران در سال ۵۷ راهی آكادمی اسكار شد.

سینمای ایران به مدت ۱۶ سال نماینده ای به اسكار معرفی نكرد تا سال ۱۳۷۳ كه فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته ی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال ۱۳۷۴ «بادكنك سفید» به كارگردانی جعفر پناهی، سال۷۵ فیلم معرفی نشد، ۷۶ «گبه» محسن مخملباف، ۷۷ «بچه های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، ۷۸ «رنگ خدا»مجید مجیدی، ۷۹ «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، ۸۰ «باران» مجید مجیدی ، ۸۱ «من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی ، ۸۲ «نفس عمیق» پرویز شهبازی ، ۸۳ «لاك پشتها هم پرواز می كنند» بهمن قبادی و ۸۴ «خیلی دور خیلی نزدیك» رضا میركریمی، ۸۵ «كافه ترانزیت» ، ۸۶ «میم مثل مادر» رسول ملاقلی پور و ۸۷ «آواز گنجشكها» مجید مجیدی،۸۸ «درباره الی» به كارگردانی اصغر فرهادی و سال ۸۹ «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی شد.

طبق آنچه در سایت آكادمی اسكار آمده است؛ «انتخاب فیلم ها در هر كشوری توسط یك سازمان و یا یك هیات داوری متشكل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می شود كه فهرست اعضاء این كمیته انتخاب باید تا تاریخ ۱۳ آگوست (۱۲ مرداد ماه) به آكادمی معرفی شده باشد.»

و سپس تا اول اكتبر (۹ مهرماه) باید فیلم به همراه پوستر و عكس ها به آكادمی ارسال شود.

فقط فیلم هایی كه طی یك سال گذشته در قطع ۳۵ یا ۷۰ میلی متری و از طریق فروش بلیت در هر كشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می توانند به آكادمی اسكار معرفی شوند.

هرساله كشورهای مختلف فیلم هایش را به اسكار معرفی می كنند و در نهایت ۵ فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می شوند.

منبع :آفتاب
نظرات ارسالی:
 
مشارکت در بحث:
نام:
ایمیل:
متن پیام:
کد امنیتی:


درباره ما
جستجو
پیوندها
عضویت
ورود


RSS
آب و هوا



تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال خبری البرز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
البرز به هیچ ارگان ،دسته ، حذب و گروهی وابسته نیست

Copyright alborznews©2010 . All Rights Reserved